9 tips voor fotografie websites
1) Vermeld duidelijk wat je doel is
De meeste fotografenwebsites bevatten veel te weining informatie en laten teveel over aan de fantasie van de bezoeker. Het is niet voldoende om foto’s en uw telefoonnummer op de website te zetten en vervolgens te wachten tot klanten contact met u zullen opnemen.
- Wilt u bijvoorbeeld uw website gebruiken om nieuwe klanten te werven? Vermeld dan duidelijk, ondubbelzinnig en op meerdere plaatsen dat u beschikbaar bent voor opdrachten en beantwoord zoveel mogelijk vragen die potentiële klanten zouden kunnen hebben.
- Wilt u uw website gebruiken om werk te verkopen? Geef dan bij iedere foto duidelijk aan wat de prijs is, het formaat (met eenheden) en vertel hoe uw bezoeker kan bestellen.
2) Verzin een duidelijke titel
Voor iemand die uw website voor het eerst bezoekt, is het niet vanzelfsprekend dat u fotograaf bent en wat uw specialiteit is. Dit is echter belangrijke informatie die boven aan iedere pagina zou moeten staan. Gebruik daarom het invoerveld voor de titel of een zelfgemaakte banner om deze informatie in uw site te verwerken.
Belangrijk: alleen uw naam met daarachter het woord “Fotografie” is niet onderscheidend genoeg, wees zo specifiek mogelijk.
3) Geef aanvullende informatie
Naast de fotopagina’s zijn er een aantal plaatsen binnen de website die u kunt gebruiken om uzelf als fotograaf te “verkopen”. Maar als u bijvoorbeeld niet de tijd neemt om een goede infotekst te schrijven, is dat een gemiste kans. Uw bezoeker zal geen contact opnemen als hij nog vragen heeft, maar op zoek gaan naar een andere website waar de gezochte informatie wel makkelijk te vinden is.
4) Uitgebreide contactgegevens
Alleen goede foto’s zijn niet voldoende om een potentiële klant ervan te overtuigen dat u een betrouwbare partner bent. Alle informatie die u op uw website vermeldt (of weglaat), wordt meegewogen. Als u op de contactpagina alleen een telefoonnummer vermeldt, en verder niets, maakt dat beslist geen betrouwbare indruk. Geef best ook uw adres, eventueel blog en dergelijke op.
5) Zet een bijschrift bij alle foto’s
Een foto zonder bijschrift is onzichtbaar voor zoekmachines. Zet daarom bij iedere foto een uniek bijschrift van minimaal 2 woorden (meer is beter). Uw website krijgt zo meer bezoekers die meer foto’s zullen bekijken.
6) Zorg voor een interessant bijschrift
Een goed bijschrift voldoet aan deze eisen:
- is voor uw doelgroep interessant
- bevat keywords
- maakt de lezer nieuwsgierig naar de volgende foto
- wijst bezoekers op uw kwaliteiten als fotograaf
7) Te veel pagina’s
Wanneer u uw bezoeker te veel keuzemogelijkheden biedt, heeft dit vaak een averechts effect. Maak daarom niet meer dan 5 hoofdpagina’s en geef de pagina’s een korte en duidelijke naam. U kunt de hoofdpagina’s wel in subpagina’s verdelen als u erg veel foto’s heeft.
8) Te veel onderwerpen
Het werkt averechts als u probeert bezoekers te overtuigen van uw veelzijdigheid door veel verschillende (en niet-gerelateerde) onderwerpen te tonen. Beter is het om een duidelijke richting te kiezen en uzelf als specialist te presenteren. Vermeld ook duidelijk op iedere pagina welke richting dat is zodat uw bezoekers er niet naar hoeven te raden.
9) Te veel/weinig foto’s per pagina
Als uw pagina’s weinig foto’s bevatten (minder dan 10) lijkt het net alsof uw site nog niet helemaal klaar is. Ook moet uw bezoeker erg veel van pagina naar pagina klikken om alle foto’s in uw site te zien.
Een pagina met meer dan 25 foto’s wordt al snel saai en langdradig en maakt het moeilijk om een bepaalde foto terug te vinden.
U bent professioneel of amateurfotograaf en u overweegt uw werk op het internet te plaatsen via een mooie website? Bij Zite Media beschikken wij over eindeloos veel mooie webdesigns die specifiek opgemaakt zijn om fotogalerijen te tonen op een zowel artistieke als informatieve manier. Creativiteit staat op de eerste plaats. Neem gerust contact indien u meer info wenst.