SEO begint met een goede website, niet alleen content is belangrijk, maar ook uiterlijk en gebruiksvriendelijkheid spelen een cruciale rol. Ze vergelijkt een website met een taart, die bestaat uit meerdere lagen. SEO is slechts de suiker die de taart zoet maakt. Zonder een goede basis, zal het resultaat nooit bevredigend zijn.
Kwaliteit
Kwaliteit staat centraal! Het gaat er niet om een zwakke website goed te laten ranken, maar zorg voor een kwalitatieve, aantrekkelijke en juist georganiseerde website. Dat uiterlijk en gebruikservaring steeds belangrijker wordt, bewijst het recentelijk uitgelekte Google Quality Raters Handbook.
Formuleer doelen
Voordat je begint met het optimaliseren van een website, is het belangrijk concrete doelen te formuleren. Denk hierbij aan het aantal bezoekers, posities op belangrijke keywords of verwachte omzet na een bepaalde periode.
Breng de huidige situatie in kaart
Wanneer je een bestaande website gaat optimaliseren, is het belangrijk allereerst de huidige situatie in kaart te brengen. Visualiseer je website structuur, analyseer je linkprofiel en evalueer per pagina je url, paginatitel, meta-description en h1. Tools als Xenu helpen je om grote aantallen pagina’s snel in kaart te brengen.
Enkele tips
Nadat je deze gegevens hebt verzameld, ga je de ontbrekende gegevens invullen. Stelregel is dat alles uniek moet zijn en het de inhoud van de betreffende pagina moet weerspiegelen.
Enkele tips zijn:
- houd paginatitels kort en bondig, vermijd wollig taalgebruik
- wees specifiek wanneer je content schrijft. Een zoekmachine kan geen context bepalen
- heb je veel pagina’s en heb je geen tijd om unieke meta-descriptions te schrijven, werk dan met een stramien waarin je enkele variabelen laadt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de naam van een product, kenmerken van het product etc.