Efficiënte online marketing voor de Bouwsector.
2012 was voor de bouwsector geen gemakkelijk jaar. Door het opschorten van renovatiepremies en door de toenemende werkonzekerheid hielden meer gezinnen de vinger op de knip en bleven grote investeringen uit.
2013 lijkt in dat opzicht niet veel beter te starten, maar er is goed nieuws!
Je bent je er van bewust of niet, maar je beschikt als bedrijf over enorm veel informatie om die dit jaar opnieuw op een creatieve en efficiënte manier via online marketing aan de man te brengen en er op deze manier ook meer uit te halen.
De bouwsector is namelijk één van de sectoren waar de klant het meest info over nodig heeft. Het gaat over complexe materie en de aankopen kunnen duur uitvallen waardoor men langer twijfelt of niet meteen beslist. Maak hiervan dus je voordeel door zo duidelijk en zoveel mogelijk te communiceren over jouw product of service.
Het inzetten van gerichte content marketing kan je al een hele stap vooruit helpen.
Zoek eerst en vooral de juiste topics:
Vertrek vanuit de gedachten van de consument en wat hem kan helpen. Een aantal voorbeelden die je op weg kunnen helpen:
- veel voorkomende vragen van gebruikers:
bv. wat is het verschil tussen een driekamersysteem of vijfkamersysteem bij ramen of deuren, waarom is die glasvezel beter dan de andere, … - nieuwsitems (zowel intern als extern):
bv: onlangs verschenen persberichten over je product, premies die vervallen, … - nieuwe productlancering, …
Optimaal is deze content centraal terug te vinden via een blog die rechtstreeks gelinkt is aan je digitale aanwezigheid. bv: ‘blog.mijnsite.be’ of ‘mijnsite.be/blog’.
Zo moet je de SEO inspanningen niet verspreiden op 2 domeinen maar is alle linkwaarde gefocust op 1 domein.
Hoe meer waarde de website krijgt hoe hoger je in de Google zoekresultaten landt en hoe meer bezoekers je zal aantrekken.
Nu verspreiden die handel:
Richt je op verschillende doelgroepen zoals de eindconsument maar ook naar influencers (zoals architecten, aannemers, …) en sector gerelateerde informatieplatformen zoals livios.be.
Een productlancering gekoppeld aan een event is alvast een ‘quick win’ om het artikel op een snelle en efficiënte manier te verspreiden.
Met andere woorden om op andere websites vermeld te worden en een link te krijgen naar jouw site.
Het contacteren van de lokale websites (gemeentebestuur, lokale verenigingen, …), kennissen en zakenpartners is een goede en belangrijke start en kan al snel wat linkwaarde opleveren voor jouw website waardoor deze hoger zal landen in de zoekresultaten.
Een paar extra tips wanneer je een artikel rond een event wil verspreiden:
- Hou er op voorhand rekening mee dat je een goeie event naam zoekt (de juiste zoekwoorden) en dat je steeds een vermelding krijgt van jouw URL.
- Maak een aparte landingspagina aan op je website voor je events.
- Maak dat de bezoeker hier meteen alle info vindt van wat er die dag gaat gebeuren.
- Bied hem meteen op deze pagina de mogelijkheid aan om zich in te schrijven op de nieuwsbrief en maak hem duidelijk waarom dit voor hem een voordeel biedt.
- Wek ook zijn interesse om verder te navigeren door de website.
Let op de keywords in de tekst:
Een uitgebreid zoekwoordenonderzoek kan je hier al een stuk bij helpen en het nodige inzicht geven in het online zoekgedrag van je potentiële klant.
Een aantal voorbeelden:
- op welke woorden zit er het meest zoekvolume.
bv. Kies je beter voor ‘Hoeveel kost een huis bouwen’ als titel van je artikel of eerder voor ‘De kostprijs om een huis te bouwen’ ? - zoektrends ontdekken waar lokale regio’s in voorkomen.
bv. In je branche is er een hoog zoekvolume op ‘sleutel-op-de-deur woning kopen in Gent‘. Neem dit op in de tekst.
Met andere woorden, je krijgt een concreet inzicht in het online zoekgedrag van je potentiële klant.
De kans op een goede voorsprong op je concurrent is alvast groter.
Hoezo?
- Je zal sneller gevonden worden op long tail zoekwoorden.
- Je krijgt een adviserende rol waardoor je meer geloofwaardigheid en autoriteit uitstraalt.
- Meer kans op traffic en extra leads naar je website.
- Inzicht in nieuwe binnenkomende data (oa. via Google Analytics) waardoor je nog gerichter je doelgroep kan aanspreken.
Tenslotte nog een paar extra tips:
- Maak iedereen in je bedrijf enthousiast om hieraan mee te werken en ideeën te verzamelen.
- Maak het de lezer gemakkelijk om de artikelen te verspreiden via social share buttons naar facebook & twitter.
- Overweeg een Google Adwords campagne wanneer je extra zichtbaarheid wil geven aan een nieuw product of om extra verkoop te genereren.