Hoog scoren in Google: Niet enkel de technische opbouw van je website kan de positie van je website in Google beïnvloeden, de inhoud van je website is de belangrijkste factor om goed te scoren in zoekmachines.
Op welke zoekwoorden wil ik hoog scoren in Google?
Wanneer je de inhoud van je site creëert vraag je je best af op welke zoekwoorden je wil scoren in Google. Maak voor jezelf een lijstje met de zoekwoorden waarop je wil gaan scoren. Bv. Voor een bakker zouden de woorden brood, belegde broodjes, koffiekoeken, taarten, taart… interessant zijn om op te scoren. Wanneer je inhoud van je website schrijft of laat schrijven moet je ervoor zorgen dat de zoekwoorden waar je op wil scoren aanwezig zijn in je teksten. Het is bijna onmogelijk om voor een zoekwoord te scoren wanneer dit niet op je site voorkomt. (Het is enkel mogelijk als je site veel inkomende links heeft met als ankertekst een niet op je site voorkomend woord).
Via welke zoekwoorden zoeken mensen?
Mensen zoeken via bepaalde woorden als ze iets willen vinden, welke zoekwoorden zou men gebruiken om jouw product of dienst te willen vinden? Probeer je in de plaats te stellen van je doelpubliek. Waarschijnlijk ken jij al de specifieke vaktermen binnen jouw sector, maar is dat ook het geval bij mensen de jouw product of dienst zoeken? Zoekt iemand op bvb Japanse wand of op paneelgordijn, zoeken mensen op richtingaanwijzer auto of pinker auto? Waarschijnlijk worden telkens beide termen gebruikt om 1 zelfde product te vinden. Wil je hoog scoren in Google, zorg dan voor een goed geoptimaliseerde site die rekening houdt met zoveel mogelijk termen en synoniemen, vaktermen en “gewone mensentaal”. Via het “Hulpprogramma voor zoekwoorden” van Google adwords kan je verschillende synoniemen en het geschatte zoekverkeer terugvinden voor zoektermen. Je richt je best op de zoekwoorden die het meest gebruikt worden om zoveel mogelijk bezoekers via zoekmachines te krijgen maar vergeet ook zeker niet de minder gebruikte synoniemen. Alle beetjes helpen!
The long tail?
The long wat? “Long Tail of The Long Tail (Engels voor lange staart) is een begrip dat wordt gebruikt om een groot aanbod te beschrijven dat slechts een klein publiek of een niche dient, maar gezamenlijk een groter marktpotentieel heeft dan de marktleider op zich.” Bron wikipedia. Hoog scoren in Google doe je met andere woorden door zoveel mogelijk zoekwoorden te gebruiken, en naar alle waarschijnlijkheid gaan de topzoekwoorden slechts een beperkt deel vormen van je totale doelpubliek en alle andere (minder gebruikte) zoektermen zorgen dan samen voor meer bezoekers op je site. Het is dus aangeraden om op zoveel mogelijk zoekwoorden te mikken en niet enkel op de (in jouw ogen) belangrijkste zoekwoorden.
Waarom slechts op 1 paard wedden?
Niet enkel met “the long tail” kan je een groter aantal bezoekers via zoekmachines naar je site brengen, ook door met meer dan 1 pagina op een bepaald keyword te mikken verhoog je de kans om hoog te scoren in zoekmachines. Vergelijk het met een visser die met meerdere lijnen vist, iedere extra lijn vergroot de kans om een vis aan de haak te slaan. Bij een website is iedere pagina over een bepaald onderwerp een extra vislijn waarmee je bezoekers via zoekmachines kan binnenhalen, schrijf daarom niet 1 pagina over je topkeywords, maar meerdere. Een bakker heeft dus best meerdere pagina’s die mikken op het keyword “brood”.
Wat leren statistieken ons?
Wanneer je site al een tijdje online staat kan je aan de hand van de gebruikte zoektermen waarmee bezoekers op je site komen je zoekmachine strategie bijsturen. De gebruikte termen kan je bij de meeste standaard statistiekenpakketten terugvinden onder “Zoek Trefzinnen” of “keywords”. Misschien ontdek je via de veel gebruikte zoekwoorden nieuwe zoekwoorden waarvoor je site niet geoptimaliseerd is. Indien nodig kan je je inhoud alsnog voor bepaalde keywords optimaliseren die je initieel over het hoofd hebt gezien. Op deze manier kan je ook weer hoog scoren in Google.
Conclusie:
Seo of zoekmachine optimalisatie en hoog scoren in Google gaat dus om meer dan techniek alleen. Sterker nog, de inhoud van je website is de basis van SEO en komt op de eerste plaats, technische tips en truucs komen later.