Een vaak gestelde vraag dezer dagen is: Hoe mijn website hoog of hoger in Google gepositioneerd krijgen? Hoog of hoger in Google terugvindbaar zijn voor zoekwoorden kan op twee manieren:
1. via de betalende of gesponsorde links, beter gekend als SEA zoekmachine adverteren of
2. via de niet-betalende, natuurlijke zoekresultaten beter gekend als SEO zoekmachine optimalisatie.
De betalende advertenties (Google Adwords) vindt u links bovenaan en rechts op de pagina. Telkens iemand er op klikt, betaalt de adverteerder een bedrag aan Google.
Bij de niet-betalende of natuurlijke resultaten (SEO Zoekmachine optimalisatie) is dit niet het geval, hier betaalt u enkel voor het bereiken van de eerste pagina en voor het onderhoud ervan.
Zoekmachine Optimalisatie
Om een website hoog of hoger in Google te rangschikken via SEO zoekmachine optimalisatie, gebruiken we verschillende methodes. Deze methodes splitsen we op in 2 vakdomeinen: de on-page optimalisatie en de off-page optimalisatie.
On-page optimalisatie
De on-page optimalisatie richt zich uitsluitend op het aanpassen en optimaliseren van de website zelf. De on-page optimalisatie is de eerste stap die ervoor zorgt dat zoekmachines de aanwezige sleutelwoorden op de juiste manier lezen. Dit garandeert natuurlijk nog geen pagina 1 ranking, maar zorgt toch al voor de juiste basis.
Off-page optimalisatie
De off-page optimalisatie richt zich op het vergroten van de naamsbekendhied op het internet zelf. De belangrijkste vormen van off-page optimalisatie zijn linkbuilding en sociale media marketing. Linkbuilding is gewoonweg het registreren van uw website-link op andere gerelateerde websites. Websites die te maken hebben met uw activiteit en een hoge autoriteit hebben. Dit zijn websites met een hoge PageRank. Websites met een hoge PageRank boosten het vertrouwen van uw website op het internet waardoor de ranking van uw website wordt opgewaardeerd. Hoog of hoger in Google terugvindbaar zijn, kan dus op verschillende optimalisatie manieren bereikt worden.