Het belang van goede fotos op uw website
Goede content trekt bezoekers aan. Content is meer dan alleen tekst. Ook beeldmateriaal wordt tot content gerekend. Een goede foto op uw website zegt meer dan duizend woorden. Het is cliché, maar daarom niet minder belangrijk. Het gebruik van afbeeldingen en goede foto’s op uw website is van groot belang, mits u gebruik maakt van goed beeldmateriaal waaronder foto’s en afbeeldingen. Maar hoe komt u aan goed beeldmateriaal en waar dient u rekening mee te houden?
Waar moet u op letten bij het kiezen van foto’s voor uw website?
Er zijn enkele punten van aandacht die gelden voor foto’s in het algemeen, ongeacht waar de foto’s vandaan komen.
Wat is het doel van de foto?
Bedenk wat het doel is van de afbeelding. Wilt u een bepaalde sfeer creëren of dient de foto als toelichting op een (complexe) tekst. Bij het creëren van een sfeer is het belangrijk dat de kleuren passen en dat het totaalplaatje klopt.
Kies een foto die past bij het onderwerp!
Vervolgens kunt u op zoek gaan naar een foto die past bij het onderwerp. Hier is vaak wat creativiteit voor vereist. Google Images is een goede manier om inspiratie op te doen. De meeste foto’s in Google Images zijn echter niet rechtenvrij en kunnen dus niet zonder toestemming van de fotograaf gebruikt worden.
Goede belichting en juiste resolutie
Een onprofessionele foto is snel herkend. Aan de belichting, uitsnede, compositie en scherpte-diepte is vaak te zien dat een foto het werk is van een amateuristische fotograaf. Als u foto’s wilt laten maken, zorg er dan voor dat dit door een professionele fotograaf gebeurt. Verder dient u ook rekening te houden met het formaat van een afbeelding. Wanneer een te kleine foto wordt uitvergroot, is het resultaat niet scherp. Zorg ervoor dat de hoofdfoto’s boven op de homepagina minstens 1100 pixels breed zijn. Dan ben je altijd goed. Voor de andere foto’s mag je gerust kleiner gaan maar vermijd steeds om een kleine foto te uit te rekken. Dit doet afbreuk aan de hele pagina. Er zijn verschillende manieren om aan geschikt beeldmateriaal te komen. De verschillende opties voor goede fotos op uw website bespreken we hieronder.
Eigen beeldmateriaal
Foto’s kunnen een groot deel van de uitstraling van uw website bepalen. Het is dus belangrijk om zorgvuldig uw foto’s te kiezen. Goede fotos op uw website zijn zeker een must. Maar éigen foto’s geven nog een extra persoonlijk tintje aan uw website en content. U kunt de foto’s precies zo (laten) maken zoals u wilt. Het maken van eigen foto’s kan een flinke investering zijn, zowel qua kosten als tijd. Het is de investering echter meer dan waard. Goede foto’s ondersteunen de content op uw website. Ze dragen bij aan een stukje authenticiteit en geloofwaardigheid.
Google Images en Intellectueel eigendomsrecht
Veel mensen zoeken in Google Images op afbeeldingen. Wat veel mensen niet weten is dat de meeste foto’s in Google Images niet rechtenvrij zijn. Dat betekent dat u deze foto’s niet mag gebruiken zonder toestemming van de fotograaf. Bij iedere foto die u online plaatst krijgt u te maken met het intellectuele eigendomsrecht. Dit is een verzamelnaam voor een aantal rechten die gelden voor intellectuele creaties, waaronder foto’s. Hieronder valt ook het auteursrecht. U wenst goede fotos op uw website? Waarom geen stockfoto’s overwegen?
Het gebruik van stockfoto’s
Een goed alternatief voor Google Images is het gebruik van stockfoto’s. Er zijn verschillende databanken met foto’s. In deze databanken zijn er zowel gratis als betaalde foto’s beschikbaar. Op everystockphoto.com treft u een groot overzicht aan van betaalde en gratis stockfoto’s.
Flickr
Het ligt misschien niet voor de hand, maar ook foto community Flickr is een zeer geschikte plek om op een legale manier passende foto’s te vinden.
Het is dus van belang om eerst het doel van de afbeelding te bepalen. Dan weet u of u op zoek kunt naar een illustratie of een foto. Let bij het zoeken naar foto’s altijd op de kleur, sfeer en uitstraling. Past het bij uw website? Vergeet ook niet te kijken of de foto rechtenvrij is, dit om onaangename verrassingen te voorkomen.