Bij deze een poging om 25 criteria op te stellen die je kan gebruiken als checklist voor een goede website. Zie het als een checklist die je ertoe dwingt om iets verder te kijken en een meer complete analyse van een website te maken (overigens zonder te trachten 100% compleet te zijn).
Content
1. Doel: Is het duidelijk waar de site voor staat en wat je er kunt doen/vinden?
2. Beknopt: Is de informatie ‘to the point’, met name op de homepage?
3. Relevant: Is de informatie relevant, gezien het thema van de site?
4. Informatief: Zijn de teksten op de site informatief?
5. Sitemap: Is een overzichtelijke sitemap aanwezig?
SEO
6. Indexatie: Zijn de verschillende pagina’s binnen de site geïndexeerd door Google?
7. Metatags: Hebben de pagina’s unieke title tags, descriptions en relevante keywords?
8. URL’s: Zijn de gebruikte URLs zoekmachine vriendelijk?
9. Flash/Javascript: Wordt het gebruik van Flash/Javascript in de navigatie vermeden?
10. Teksten: Zijn de teksten op de juiste zoektermen geoptimaliseerd?
Usability
11. Doelgroepen: Worden de verschillende doelgroepen goed bediend?
12. Layout: Is de layout overzichtelijk en is alles makkelijk te vinden?
13. Navigatie: Is er duidelijke en consistente navigatie en zijn er breadcrums?
14. Conversieproces: Is er een goede opzet van het conversieproces (bijv. contactformulier, bestellingen)?
15. Call-to-action: Zijn er voldoende en duidelijke conversie punten / momenten?
Webdesign
16. Uitstraling: Heeft de site een betrouwbare, professionele en verzorgde uitstraling?
17. Balans: Is er voldoende ruimte zodat er balans is tussen diverse elementen?
18. Huisstijl: Is er een heldere en consistente huisstijl gebruikt?
19. Multimedia: Wordt er gebalanceerd gebruik gemaakt van multimedia?
20. Typografie: Is er goed gebruik gemaakt van typografie?
Techniek
21. W3C standaarden: Voldoet de site aan de W3C standaarden?
22. Browser support: Worden de belangrijkste browsers ondersteund?
23. Snelheid: Laadt de website binnen afzienbare tijd?
24. Betrouwbaar: Werkt de website zonder fouten?
25. Links: Zijn er geen foutieve links binnen de huidige website?
Conclusie:
Wellicht is het nuttig om je eigen website op deze criteria te beoordelen. Misschien kom je tot de conclusie dat je site zo slecht nog niet is. Of juist wel… In dat geval kun je natuurlijk altijd nog contact met ons opnemen! 😉