Als KMO beginnen met Social Media
Er valt veel over te zeggen: moet je als KMO beginnen met social media of niet?
Beginnen met social media: Heb ik er tijd voor?
Moeilijke vraag vanuit een operationele beperking: tijd. Als KMO bedrijfsleider haal je al nauwelijks adem nadat je al je rollen ingevuld hebt: productspecialist, verkoopsleider, marketingoeroe, hr-manager, financieel expert, brandjesblusser, enfin: manusje-van-alles. Herkenbaar? Waarschijnlijk wel, dus waar ga je nog tijd vinden om blogartikels te schrijven en te posten, om je Twitter account te “feeden”, en om je Facebook vrienden over alles en nog wat te woord te staan. Maar laat dit artikel net niet daarover gaan.
Delegeren
We gaan ervan uit dat je de beslissing (de slimme beslissing) genomen hebt om als KMO te beginnen met sociale media. Dan dringt zich de volgende vraag op: wie in je bedrijf gaat dit doen? Zonder uit te weiden geven we mee dat best practices zeggen dat je dit best zelf doet, maar we hebben respect voor mensen die kunnen delegeren. Stel dat je een medewerker (of dus in het ideale geval jezelf) bereid vindt om erin te vliegen. Die persoon gaat dan een aantal accounts aanmaken om jouw bedrijf op de sociale media te vertegenwoordigen: Google+, Facebook, Twitter, Flickr (photo-sharing), YouTube, …
De accounts
Mooi, zo ver ben je dan al. Stelt zich de vraag of je SocialMedia-verantwoordelijke al de accounts voor die websites/plug-ins aanmaakt vanuit zijn/haar eigen bedrijfsmailbox … Natuurlijk, want perfect mogelijk, dus waarom zou je moeilijk doen … heb ik zelf ook meegemaakt. Een stuk of 6 websites waarop je registreert vanuit je bedrijfs-account, je houdt netjes je usernames en wachtwoorden bij, en alles loopt vlot.
Weer maar eens: mooi zo … tot iemand anders (omwille van ontslag, verlaten van het bedrijf, functiewissels, …) heel die rimram plots moet overnemen. Dan start een lastig proces van alle social media accounts om te zetten naar de mailbox van de persoon die vanaf nu verantwoordelijk is om alles in goede banen te leiden. Niet simpel, soms maken die social media sites het quasi onmogelijk (of op zijn minst heel lastig) om eigenaars te veranderen.
Maak een specifieke mailbox aan!
Vandaar volgend advies: als je besloten hebt met je bedrijf te beginnen met social media, maak voor het beheer daarvan dan een specifieke mailbox voor aan. Maakt mij niet uit hoe je die noemt, maar iets à la [email protected] lijkt me niet verkeerd. Geef de persoon die het social media gebeuren van je bedrijf in goede banen gaat leiden toegang tot die mail-account, en zie wat er van komt. Komt er dan een moment waarop je vindt dat beter iemand anders je social media verkeer beheert, dan draag je de toegang tot en verantwoordelijkheid voor deze activiteit aan deze persoon over via die eigen interne [email protected] mailbox account, en ben je niet afhankelijk van de grillen van de machtige sociale media websites.
Bent u bewust van de voordelen van Social Media voor uw bedrijf? Maar bent u op zoek naar een betaalbare partner die u hierbij kan helpen? Neem dan nu contact met Zite Media.